Az anyák többsége ugyanazokért a „kudarcokért” ostorozza magát: készételt ad a gyereknek, zöldséget viszont nem sokat; hagyja a gyereket zombi módjára bambulni a tévé vagy a számítógép előtt; nem sokat tesz azért, hogy beverekedje magát a szülői munkaközösségbe, sőt… és még sorolhatnánk. Az örök kérdés, hogyan legyünk jó anyák. Vagy legalább elég jó anyák.


boldog gyerek alvás dolgozó anya éneklés aktivitás testmozgás tudomány

Az alábbiakban 5 tipp arra, hogyan nevelj boldog gyereket. Tudományos kutatások adataival megtámogatva.

 

1. Menj vissza dolgozni!

Nemrégiben a New York Times is idézte a Harvard Business School kutatását, mely szerint a dolgozó anyák gyermekei boldogabbak. A felmérésben 25 országból 50 ezer felnőtt vett részt. Ebből az derült ki, hogy azok a lányok, akiknek édesanyja dolgozott/dolgozik a gyermeknevelés mellett, nagyobb arányban voltak magasan iskolázottak, kevesebben voltak közülük állástalanok, és nagyobb arányban töltöttek be vezető pozíciókat, mint azok gyermekei, akik nem vállaltak munkát a gyermeknevelés mellett.

Úgy tűnik, hogy egy dolgozó anya jó hatással van a gyerekek testi fejlődésére is, hiszen a Berlin Social Science Center vizsgálata szerint a tipikusan teljes munkaidőben dolgozó anyák gyermekeinek testtömegindexe közelebb van az optimálishoz, mint a főállású anyák gyermekeié – ami egészen egyszerű nyelvre lefordítva azt jelenti, hogy kevesebb a túlsúlyos vagy elhízott gyerek. „Nyolc és 14 éves kor között azt találtuk, hogy kevesebb volt az elhízott azon anyák gyermekei között, akik hetente 36−40 órás munkát vállaltak, szemben azokkal, akik részmunkaidőben (heti 1−24 órát) dolgoztak vagy a munkahetük hosszabb volt 41 óránál” – írták a szerzők.

2. Dugd korán ágyba a gyereket!

Azok a szülők, akik korán ágyba küldik a gyerekeiket, nemcsak egy kis plusz időt szereznek felnőttesebb esti időtöltéseikhez, hanem a gyerkőcök fejlődését is segítik. A kutatások egybehangzóan azt bizonyítják, hogy a korai lefekvés kedvező hatással van a gyerekek testi és lelki egészségére, valamint értelmi fejlődésére egyaránt. Egy vizsgálat szerint az rontja leginkább az alvás minőségét, ha a gyerek csak későn kerül ágyba, illetve ha a szülő is vele van, amikor a gyerek elalszik. A rossz alvásminőség pedig abban mutatkozik meg, hogy a gyerek nehezen szenderedik el és éjszaka többször is felébred. Azt is kimutatták, hogy ha egy 3 éves vagy annál idősebb gyereknél nem alakítunk ki megszokott lefekvés előtti esti rutint, amihez aztán mindig következetesen tartjuk magunkat, akkor ez is az alvási idő rovására mehet: ezek a gyerekek átlagosan kevesebbet alszanak. Számszerűen is kifejezve (az egyik vizsgálat adatai alapján): az este 9 óra előtt lefektetett 2-3-4 éves gyerekek átlagosan 78 perccel többet alszanak, mint azok, akiknél a lefekvési idő a késő éjszakai órákra tolódik.

3. Kapcsold ki a telefonodat!

Az Illinois Egyetem egyik kutatása szerint több a kütyüfüggő szülők gyerekei több magatartásproblémával küzdenek. A jelenségnek már neve is van: technoferencia. Egy 170 amerikai szülő bevonásával végzett felmérés szerint azok a szülők, akik saját bevallásuk szerint kütyüfüggőek vagy technológiaieszköz-használatuk problematikus, azt is elismerték, hogy ez kihat gyermekeikkel való kapcsolatukra is. Problematikusnak akkor tekintették a használatot, ha egy szülő arról számolt be, hogy gyakran csekkolja a telefonját, a készülék nélkül elveszettnek érzi magát, illetve rögtön a telefonjához menekül, ha egyedül marad. A gyerekkel való elégtelen kapcsolatot jelzi, ha például a gyerek magába fojtja érzéseit vagy agresszív magatartást tanúsít.

4. Énekelj a gyereknek/gyerekkel!

Az nem újdonság, hogy a magzat már az anyaméhben hallja a hangokat. A zene jótékony hatása azonban túlmutat ezen. A montreali egyetem egyik vizsgálata azt igazolta, hogy a csecsemők kétszer olyan hosszú időre nyugszanak le, ha az anyjuk énekel nekik, mint ha beszél hozzájuk. A pszichológusok azért is javasolják, hogy énekeljünk a babának, mert később az iskolában jobban teljesítenek és érzelmileg is stabilabbak azok a gyerekek, akiknek édesanyjuk gyakran énekelt csecsemőkorukban. Vannak, akik szerint egyenesen a későbbi matematikai és tudományos készségekre is jó hatással van az éneklés. Plusz előny, hogy e célra a leghamisabb ének is megfelel, nem kell tehát operaénekesi készségekkel rendelkeznie annak, aki korai énekléssel is akarja segíteni gyereke fejlődését, testi és szellemi jólétét.

5. Futkározz sokat a gyerekekkel!

A Cambridge Egyetem egyik vizsgálatát hoztam ennek igazolására, mely szerint az aktív életet él anyák gyerekei iskoláskorukra ugyancsak aktívabbak lesznek kevésbé aktív családban felnőtt társaikhoz képest. A fizikai fittség kedvező egészségi hatásai pedig közismertek, és egy sor betegség (magas vérnyomás, cukorbetegség stb.) kivédésében is segít. A kutatások közvetlen összefüggést találtak az anya fizikai aktivitása és a gyermeke(i) fittsége között.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!