Hosszú tél, tavasz fáradság, vitaminpótlás, multivitaminok… logikus gondolatmenet, de tudod-e, hogy a vitaminpótlásra is igaz, hogy a gyerek nem miniatűr felnőtt? Hat fontos szempont, amire érdemes ügyelni, amikor a gyerekeknek szánt multivitamin-készítmények között válogatsz.

gyermekek vitaminok multivitamin vitaminpótlás veszélyek

Aki tudatos szülőnek tartja magát, az egész évben multivitaminokkal eteti a gyerekét. De jól csinálja-e?

 

Így a hosszú tél végén, a tavaszi fáradság időszakában még az a szülő is gyakran a multivitaminos polcok felé veszi az irányt, aki az év többi időszakában nem vásárol ilyesmit gyermekének.

De hogyan tudjuk eldönteni, hogy pontosan mely vitaminokra és milyen mennyiségben van szüksége a gyereknek? Szedheti-e a felnőtteknek szánt multivitamin-készítményeket? Íme a legfontosabb szempontok csokorba szedve, melyekre érdemes ügyelni a multivitamin-készítmény megvásárlása előtt. Mire ügyeljünk?

Mondjuk, elsőként nem árt, ha a gyerek nem utálkozik már a vitaminos dobozt meglátva. Hogy ne járjon úgy, mint Zsebibaba Milne Micimackójában:

Kanga és Róbert Gida és Malacka és Mackó körülülték Zsebibabát, aki éppen a mindennapi erősítő csukamájolajat szedte be. Zsebibaba nyafogott.

 − Muszá...á...j? − kérdezte, és Kanga azt felelte:

 − Zsebibaba, drágám, emlékezz rá, mit ígértél.

 − Mit ígért? − suttogta Tigris Malackának. − És mi ez?

 − Erősítő orvosság − mondta Malacka. − De utálja szegény.

No, de fordítsuk komolyra a szót, lássuk végre a szempontokat!

1. Bár ezek a multivitaminok fogyasztásra készen rendelkezésre állnak a patikákban és a drogériákban, mielőtt bármelyiket elkezdenénk adni a gyereknek, konzultáljunk gyermekorvossal.

Mindenki tudja, hogy a megfelelő vitamin-ellátottság alapvetően fontos a gyermekek számára is, mégse döntsünk saját kútfő alapján, különösen akkor, amikor először vásárolunk gyermekeknek szánt multivitamin-készítményeket. A szakemberek gyermekorvossal vagy legalább szakképzett dietetikussal való konzultációt javasolnak, mielőtt elkezdünk multivitamint adni a gyerekeknek. Az ő segítségével pontosan meghatározható, milyen vitaminokra és milyen adagban van szüksége a gyermeknek. Bár sokan élnek abban a tévhitben, hogy vitaminból minél több, annál jobb, a vitaminokat – ezen belül a zsírban oldódó vitaminokat, az A-, D-, E- és K-vitamint − túl is lehet adagolni. Mert míg például a vízben oldódó C-vitamin vagy a B-vitaminkomplex tagjai esetében a felesleges mennyiség kiürül a szervezetből a vizelettel, addig a zsírban oldódó vitaminok felhalmozódnak, és úgynevezett hipervitaminózis jöhet létre. Ez legalább olyan veszélyes, mint a vitaminhiány, csak más jellegű problémákat okoz.

2. A gyermekek testi felépítése és szokásaik eltérhetnek a felnőttekétől, ami sajátos vitaminigényt teremt gyermekkorban.

Amikor először vitaminpótlásról kezdünk gondolkodni a gyerek számára, először is testi felépítését kell figyelembe vennünk. A Mayo Clinic egy korábbi állásfoglalása szerint az egészséges gyermekek többségének felesleges multivitaminokat szednie, ugyanakkor a vitaminpótlás jó szolgálatot tehet, ha a gyermek megszorító diétán van, fejlődése nem megfelelő ütemű, ételallergiában vagy valamilyen idült betegségben szenved. Ha a gyermek rendszeresen sportol, akkor tápanyag- és vitaminigénye eltérhet mozgásszegény életmódot folytató társaiétól. Különösen fontos a gyermekek számára az ásványi anyagok közül a kalcium és a vas, a vitaminok közül pedig a D-vitamin. A vas segíti a vér oxigénszállítását, ezáltal a szövetek oxigénellátását, a D-vitamin a csontok fejlődéséhez és a kalciumfelszívódásához alapvető jelentőségű.

3. A szükséges vitaminok fajtáját és mennyiségét nagyban befolyásolhatja a gyermek életkora és neme.

A fejlődés különböző fázisaiban eltérő a tápanyag- és a vitaminszükséglet. A Mayo Clinic ajánlása szerint egy 2−3 éves gyermek szervezete kevesebb kalóriát, fehérjét, illetve zöldség- és gabonaféléket és tejtermékeket igényel, mint egy 4 és 8 év közötti gyermeké. Fiatalabb korban a C-vitamin-szükséglet is kisebb: az ajánlások 4−8 éves gyermekek számára 25 milligrammban jelölik ki a napi C-vitamin-igényt, míg ennél kisebb gyermekek számára csak 15 milligrammnyit javasolnak.Egy 1 és 3 év közötti gyermek ajánlott napi A-vitamin-bevitele 2000 NE (nemzetközi egység, IU-ként [international unit] is szokás jelölni), miközben 4−8 éves korban már napi 3000 NE szükséges. Két- és hároméves kor között az irányelvek nem tesznek különbséget a fiúk és lányok számára javasolt adagok között, ám 4−8 éves korban már különbözhet a vitaminigény a lányok és fiúk esetében: a fiúknál általában koraibb életkorban szükséges megkezdeni a vitaminok és ásványi anyagok pótlását.

4. Nem mindig a legcsábítóbb kinézetű multivitamin a legjobb.

Manapság számtalan multivitamin-készítmény kapható, melyek színét, formáját és ízesítését igyekszik minden gyártó úgy eltalálni, hogy az leginkább illeszkedjen a gyerekek gusztusához. A legfontosabb azonban, hogy leszögezzük: a multivitamin nem édesség, nem nyalánkság, nem nassolnivaló! A szakértők nem is igen javasolják a gumicukrot utánzó vitaminkészítményeket, ezeknél jobbnak tartják a gyermekek számára a por vagy olajos csepp formájában forgalmazott multivitaminokat. Azt javasolják, hogy a por vagy csepp formájában megvásárolt vitamincseppeket adjuk a gyermek ételéhez, míg a rágható vagy gumicukorszerű formákat veszélyesebbnek tartják fogszuvasodás kialakulására.

5. A tej helyett tejpótlókat fogyasztó, illetve a színes bőrű gyermekek esetében nagyobb az esély arra, hogy szervezetük nem jut elegendő D-vitaminhoz.

Az Epidemiology című orvosi szaklapban 2016-ban publikált cikk szerint a tejpótlókat – például növényi alapú „tej”italokat – fogyasztó gyermekek D-vitamin-szintje kisgyermekkorban alacsonyabb, ezért számukra különösen fontos a korai D-vitamin-pótlás. A D-vitamin-hiány által különösképpen veszélyeztetett másik csoport a színes bőrű gyermekek csoportja. Minél sötétebb a gyermek bőre, annál kevesebb D-vitaminhoz jut a szervezete a napfényből. Számukra elengedhetetlen a D-vitamin-pótlás.

6. Egyes vitaminkészítményeket nehezebben dolgoz fel a gyermek szervezete, mint másokat.

A gyermekeknek szánt multivitaminok sem egyformák. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a szülők többsége ártalmatlannak véli a multivitaminokat, ezért úgy gondolják, hogy minél több multivitamint adnak gyermeküknek, annál jobbat tesznek nekik. Pedig bizonyos vitaminokat túl is lehet adagolni – ilyen a poszt elején már említett A-, D-, E- és K-vitamin, azaz a zsíroldékony vitaminok. Ezektől a gyermek szervezete nehezebben képes megszabadulni, ha feleslegesen nagy mennyiségben adagoljuk ezeket. Extrém esetekben akár májkárosodás, veseműködési zavar és más súlyos mellékhatások is kialakulhatnak.

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!