Akinek van kamaszgyereke, az tudja, hogy a tinik akár késő éjszakába nyúlóan képesek le-felgörgetni a közösségi oldalakat, üzeneteket váltani egymással vagy vég nélkül csevegni. Az sem ismeretlen a kamaszgyerekeket nevelő szülők előtt, hogy a gyerek napközben álmosan teszi magát egyik helyről a másikra, mint egy őszi légy.

alvás alvászavarok kamaszok mobiltelefon tablet melatonin

Egy felmérés szerint a szülők jelentős része úgy gondolja, hogy a két dolog összefügg egymással. Vagy nem.

További olvasnivaló a témában: Kezdődjön tízkor a suli!

 

A Mott Gyermekkórház és a Michigan Egyetem közös felmérésében adott válaszokból az derült ki, hogy a kamaszok 43 százalékánál – azaz a kamaszok csaknem felénél! – áll fenn olyan probléma, hogy nehezen tudnak elaludni, illetve miután végre elaludtak, felébrednek és nem vagy csak nehezen tunak visszaaludni. Az ilyen gyerekek szülei közül minden negyedik szülő esetinek érzi az elalvási zavart, azaz hetente csak 1-2-szer fordul elő, míg a kamaszok 18 százalékánál súlyosabb a helyzet, hiszen hetente három vagy több napon is előfordul a nehéz elalvás vagy az éjszakai megébredés. Az alvásproblémákkal küzdő kamaszgyerekek szüleinek 56 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szerinte az elektronikus kütyük túlzott használata akadályozza a gyerekeiket abban, hogy normálisan kialudják magukat. A szülők legtöbbje ennek okát abban látja, hogy a gyerekek nem képesek leakadni a telefonjukról vagy tabletjükről, úgy érzik, valamiről lemaradnak, ha nincsenek állandó kapcsolatban a virtuális világgal – legyen az akár az internet, akár a telefon.

Nemcsak a virtuális világ lehet a ludas, hanem a házifeladat is

A rendszertelen alvás további gyakori okaként jelölték meg a házi feladatot vagy más iskolai kötelezettségeket (43 százalék), az iskolai követelményektől való szorongást (31 százalék), illetve a közösségi életben előforduló konfliktusok miatti félelmet (23 százalék). A szülők 10 százaléka valamilyen egészségi problémát vagy gyógyszerhatást sejtett a kamaszkori alvásproblémák hátterében – jellemzően olyan szülők valószínűsítettek ilyen okokat, akik maguk is gyakran küzdenek alvásproblémákkal.

A 13 és 18 év közötti kamaszokat nevelő szülők (szám szerint 1018 szülő) megkérdezésén alapuló felmérés készítői a válaszokból azt a következtetést szűrték le, hogy a tizenévesek között egyáltalán nem számítanak ritkaságnak az alvásproblémák, melynek fő okát a szülők az elektronius kütyük túlzott, éjszakába nyúló használatában látják. Ugyanakkor szerepet játszhat benne a kamaszok gyakran igen hektikus időbeosztása, a sok házifeladat, az iskolai teljesítmény és a kortárskapcsolatok feletti szorongás is.

A szülők eltérő stratégiákat követnek

Azt is megkérdezték a szülőktől, milyen megoldást szoktak javasolni gyermekük alvásporblámáira. A válaszok alapján a leggyakoribb tanács, hogy a gyerek este már ne igyon koffeintartalmú italokat (kávét, kólát, energiaitalt) – ezt a szülők több mint fele (54 százalék) javasolja. A szülők 53 százaléka lefekvési időben kikapcsoltatja a gyerekkel a mobiltelefonját, mások lefekvés előtt még valami rágcsálni valót kínálnak a gyereknek (44 százalék), 36 százalékuk pedig valamilyen természetes vagy gyógynövény-készítménnyel (például melatoninnal) segíti a gyerek elalvását.

De lehet, hogy egyszerűen csak másként jár a gyerekek biológiai órája

Több adat szól azonban amellett, hogy a jelenség oka nem a tablet vagy mobiltelefon, hanem az, hogy a gyerekek biológiai órája egyszerűen másként jár, mint a felnőtteké – azaz késik pár órácskát. Emiatt a gyerek késő este még éber, mint a sas, reggel viszont ugyanennyivel később „tér magához” és válik használhatóvá.

A jelenség kulcsa a melatonin, az elalvást szabályozó anyag az emberi szervezetben. A kutatások szerint a gyerekek/kamaszok szervezet csak éjjel 11 óra körül kezdi termelni a melatonint (ezért álmosodnak el később, mint a felnőttek), ugyanakkor a reggeli órákban még javában folyik a szervezetükben a melatonintermelés (ezért bírnak egy felnőtt szemével nézve olyan képtelenül lassan kikászálódni az ágyból). A melatonin pedig álmosságot okoz, ezért tűnhet úgy, hogy kora reggel a gyerek még olyan kába, mintha altatót vett volna be.

Ennek ismeretében már évekkel ezelőtt felmerült, hogy a gyerekek „késésben lévő” biológiai órájához képest korai a 8 (vagy pl. Angliában a 9) órai iskolakezdés, ezért az első tanórát egy órával később kellene kezdeni, mint ahogyan most történik.

Forrás: National Poll of Children’s Health

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Ezek is érdekelhetnek:

Gyerekek ne vásárolhassanak energiaitalt

Kezdődjön tízkor a suli!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!