Manapság egyre több szó esik egy korábban agyonhallgatott betegségről, az endometriózisból. Ez jó dolog, hiszen korábban sok n őazt sem tudta, hogy tüneteit vagy éppen gyermektelenségét endometriózis okozza. És ahogyan mind többet beszélünk róla, úgy jönnek elő a betegség olyan aspektusai is, amiről korábban pláne nem beszélt senki.

endometriózis hízás fogyás fogyókúra

Az egyik ilyen az endometriózisos nők súlygyarapodása.

További olvasnivaló a témában: Nekem is fájt a menstruáció, neked se lesz jobb

 

Az endometriózis manapság „divatos” téma lett. Ami azért pozitív dolog, mert ezek a nők − akikről egyre nagyobb számban derül ki, hogy panaszaikat, meddőségüket endometriózis okozza – korábban akár évekig-évtizedekig jártak orvostól orvosig, és szerencsésnek mondhatták magukat azok, akiknek legalább a kanosszajárás végén kiderült a valódi diagnózis, és nem intézték el őket az orvosok és még saját környezetük is, hogy csak bebeszéli magának a panaszait.

Az endometriózis lényegéről, tüneteiről, kivizsgálásáról és kezeléséről most nem beszélek részletesebben, korábban már itt írtam róla.

Beszéljünk most arról a – szintén nem túl gyakran szóba hozott – témáról, hogy az endometriózisos nők jelentős részénéél miért jelentkezik még hízás, a testúly gyarapodása is. Mi okozza, mit lehet tenni ellene?

Okozhat-e az endometriózis hízást?

Az mára már visznylag ismert tény, hogy az endometriózis hasi fájdalmat, erős havi vérzést és meddőséget okozhat. De mi a helyzet a testsúllyal?

Még évekkel ezelőtt megjelent egy vizsgálat A BMC Women’s Health című lapban, mely szerint az endometriózissal diagnosztizált nők egy része úgy érzi, hogy betegsége is hozzájárult a testsúlygyarapodádáshoz, ezen keresztül pedig énképe és önbecsülése gyengüléséhez.

Endometriózisban legalább négy olyan tényező kapásból felsorolható, mely elméletben felelőssé tehető a hízásért.

  1. Felfúvódás, puffadás

Endometriózisban gyakori a puffadás és a folyadékvisszatartás. És miközben a puffadás csak látszólag teszi testesebbé az adott személy, de a testzsír mennyiségét, így a testsúlyt nem növeli meg, addig a folyadékvisszatartás akár kilókban is megmutatkozhat – ez azonban nem jelent valódi hízást.

  1. Ösztrogén

Az endometriózis az úgynevezett hormonfüggő betegségek csoportjába tartozik, azaz kialakulására, lefolyására és tüneteire hatással vannak a hormonváltozások. Az endomteriózis esetében ez a hormon a női hormonok közé tartozó ösztrogén. Sokan azt tartják, hogy a magas ösztrogénszint hozzájárulhat a testsúlygyarapodáshoz, de itt is inkább arról lehet szó, hogy az ösztrogén elősegíti a folyadékretenciót és a puffadást, innentől pedig lásd az 1. pontot.

  1. Az endometriózis kezelésére adott gyógyszerek, hormontartalmú szerek

Több vizsgálat is igazolta, hogy az endometriózis kezelését testsúlygyarapodás kísérheti. A kezelés egyik alapkövét a progeszteron nevű hormon szintetikus formája képezi, és ez valóban okozhat hízást. Egy 2010-es felmérés szerint a progreszteronnal kezelt nők 40-50 százaléka számol be hízásról és vízvisszatartásról.

  1. Fájdalom

Az endometriózis fájdalmas betegség. A fájdalom olyan mértékű is lehet, ami megnehezíti a testmozgást és az aktív életmódot. Így a szervezet energiafelhasználása is kisebb, ami változatlan kalóriabevitel mellett hízáshoz vezethet.

Hogyan fogyjak, ha endometriózisom van?

Ahogyan az endometriózis témája „divatba jött”, úgy szaporodtak meg a weboldalak és egyéb források, melyek számtalan csodadiétát kínálnak kifejezetten endometriózisos nők számára. Az a rossz hírem van azonban, hogy specifikusan endometriózisban használható fogyókúra nem léteziik, és egyetlen tudományos vizsgálat sem igazolta, hogy endometriózisban másfajta szempontokat kellene figyelembe venni, mint a testsúlycsökkentés esetében úgy általában.

Az alap itt is, mint minden esetben: ha az energiafelhasználás meghaladja a kalóriabevitelt, akkor a szervezet a hiányt a szervezetben lerakódott zsírok mobilizálásából fedezi, így bekövetkezik a hőn áhított fogyás.

  • Fokozzuk a fizikai aktivitást. Ennek legegyszerűbb módja a rendszeres tempós séta. A szakmai irányelvek heti 2,5-5 órányi közepes intenzitású mozgást javasolnak (természetesen a hét napjaira elosztva).
  • Kerüljük az „üres” kalóriák bevitelét, azaz az olyan nassolnivalókat, melyek kalóriát visznek be a szervezetbe, értékes tápanyagokat azonban nem tartalmaznak.
  • Fogyasszunk több fehérjét, a fehérjék ugyanis javítják az anyagcsere egyensúlyát és csökkentik az éhségérzetet.

Forrás: BMC Women’s Health, MedicalNewsToday

Fotó: Dreamstime

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Ezek is érdekelhetnek:

Nekem is fájt a menstruáció, neked se lesz jobb

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!