Biztonsági gyerekülésekről szólva örök vita, hogy menetiránynak szembe vagy háttal üljön-e a gyerek az autóban. Vannak szabályok is, melyek például életkorhoz kötik, meddig kötelező menetiránynak háttal utaztatni a gyereket, a nagyobb gyerekek esetében azonban szabad a választás. Most kiderült, akkor döntesz jól, ha mindig menetiránynak háttal kötöd be a gyereket az autóban.

közlekedés közlekedésbiztonság gyermekülés biztonsági gyermekülés menetirány

Eddig is logikusnak tűnt, hogy frontális vagy oldalirányú ütközésnél a menetiránynak háttal rögzített gyerekülés nyújtja a nagyobb biztonságot. De úgy tűnik, hátulról jövő ütközés esetén is ez a biztosabb.

 

 

Az Ohio Egyetem kutatói most hozták nyilvánosságra egy vizsgálatuk eredményét, mely szerint a menetiránynak háttal utazó gyermek van a legnagyobb biztonságban, érkezzen az autót érő ütés bármelyik irányból, elölről, oldalról vagy hátulról.

„Gyakran teszik fel nekem a kérdést a szülők, melyik rögzítési mód a biztonságosabb egy ütközés esetén, ha gyermek is utazik az autóban, hiszen érthető módon aggódnak a gyermekek testi épsége miatt – mondta el Julie Mansfield, aki az Ohio Egyetemen a sérülésekkel kapcsolatos biomechanikai tényezők kutatója. − Bár a menetiránynak háttal bekötött gyermek egy esetleges frontális ütközés esetén nem is az erőbehatás irányába néz, ez korántsem jelenti azt, hogy a menetiránynak háttal rögzített biztonsági gyermekülés ne töltené be megfelelően a funkcióját.”

A szerzők megjegyzik, hogy mindössze a balesetek kicsit több mint egynegyedében éri az ütközés hátulról a járművet, és tipikusan ezek a hátulról érkező karambolok kevésbé veszélyeztetik az autóban utazó gyermekek testi épségét, mint a frontális ütközések. Az már eddig sem volt kérdéses, hogy a menetiránynak háttal rögzített gyermekülések védik a benne utazó apróságot a hátsó karambolok hatásaival szemben, ám a korábbi ütközési tesztek túlnyomó többsége elsősorban az elölről vagy oldalról érkező erőbehatások következményeit vizsgálta a járműben ülő utasokra. A hátulról érkezű ütközések körülményeire eddig viszonylag kevesebb figyelem jutott, így a szülők gyakran elbizonytalanodnak abban, hogy a menetiránynak háttal bekötött gyerek számára elegendő védelmet nyújt-e a biztonsági gyermekülés a fej és a nyak sérüléseivel szemben, amikor az autó hátulját érő erőteljes ütés hatására a gyermek szinte belepréselődik az első ülés támlájába.

A mostani vizsgálatban egyébként négy gyermekülést teszteltek (az Evenflo Embrace-t és a Maxi Cosi Mico AP/Mico Max 30-at, valamint kétféle átalakítható gyermekülést).

Háttal babám, ha szeretsz…

A SAE International című lapban megjelent cikk azt írja, hogy rendeltetésszerű használat esetén mind a négy vizsgált gyermekülés megfelelően rögzíti a gyermek fejét, nyakát és gerincét egy esetleges ütközés esetén – ezt szűrték le a babákkal végzett törési tesztekből, és ugyanezt mutatják a való élet körülményei között szerzett tapasztalatok is. Ha a szülők a gyermekülés használata során pontosan követik a használati utasítást, akkor a menetiránynak háttal utazó gyermek hátulról érkező ütközés esetén is kellően védve van.

Sok ország közlekedési szabályzata – és egyébként a gyermekgyógyászok szakmai szervezetei − szerint a csecsemőket és a kisdedeket legalább kétéves korukig menetiránynak háttal kell utaztatni az autóban, és ugyanezt ajánlják nagyobb gyerekek esetében is, amennyiben erre a biztonsági gyermekülés lehetőséget nyújt.

A közlekedésbiztonsági szakértők azt javasolják, hogy ameddig csak lehet, menetiránynak háttal rögzítsük az autóban utazó gyermekeket, egészen addig, amíg testmagasságuk és testsúlyuk többé már nem ad lehetőséget erre a fajta elhelyezési módra. Hogy ez meddig tart, nagyban függ a biztonsági gyermekülés típusától, de annak olyan típusok, melyekben még egy 20-22 kilós és 115-120 centiméter magas gyerek is utazhat a menetiránynak háttal.

A szülők is egyetértenek a szakemberekkel

„A menetiránynak háttal utazó gyermek optimális helyzetben van egy esetleges karambol esetén” – mondja a közlekedésbiztonsági szakember. És hogy a cikk állításai nem korlátozódnak a brit tudósok elvont világára, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy azok a szülők is megerősítik ezeket a kijelentéseket, akik átéltek már hasonló balesetet. Chris Burlile és felesége, Aimee például egy szörnyű baleset részesei voltak, amikor autójuk egy másik autóval történt karambol kapcsán egy teljes fordulat után a füves padkát áttörve, majd a hegyoldalon lecsúszva állt meg végül. Az autóban utazott a házaspár 12 hetes kislánya, Amelie is, akit épségben szedtek ki a tűzoltók a totálkárosra tört jármű menetiránynak háttal rögzített gyermeküléséből.

Ezek is érdekelhetnek:

Nem megmondtam, hogy ne hagyd egyedül a gyereket az autóban?

Hagytad már az autóban egyedül a gyereket?

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!