Van egy jó és egy rossz hírem, melyiket mondjam először? A vitamin- és ásványianyag-pótlásra szedett legnépszerűbb készítményeknek semmi észrevehető egészségi hatása nincs – ezzel a következtetéssel zárult egy nemrégiben nyilvánosságra hozott vizsgálat. Ez a rossz hír.

multivitaminok vannak-e előnyei

A „jó” pedig az, bár sovány vigasz, hogy a multivitaminok nem is ártanak.

További olvasnivaló a témában: 6 tény, amit nem tudtál a gyermek-multivitaminokról

 

A torontói egyetem és a St Michael Kórház szakértői a Journal of American College of Cardiology című lapban egy nagy elemzést közöltek, melyben az összes olyan tudományos vizsgálat eredményeit összegyűjtötték, mely a multivitaminokról, a kalcium- és D-vitamin-pótlásról 2012 januárja és 2017 októbere között megjelent. Azért pont ezeket választották ki, mert legtöbben ilyen készítményeket szednek. Ám ha azért szedik, hogy megelőzzék velük a szív- és érrendszeri betegségeket, a szívrohamot, a szélütést (sztrókot) vagy korai halálozást, akkor hiába költenek drága multivitaminokra.

„Magunk is meglepődtünk azon, hogy milyen kevés haszonnal jár az egészségi állapotra nézve azoknak a multivitaminoknak és étrendkiegészítőknek a szedése, amelyeket a legtöbben fogyasztanak – nyilatkozta dr. David Jenkins, a vizsgálat vezetője. – Annyit állapíthatunk meg mindössze biztonsággal, hogy ha valaki úgy dönt, hogy multivitaminokat, D-vitamint, kalciumot vagy C-vitamint szed, ezzel nem árt magának.”

Csak a folsav és a B-vitaminok

A multivitaminokban is megtalálható összetevők közül mindössze a folsavat és a B-vitamin-csoport tagjait találták hatásosnak a szív- és érrendszeri betegségek és az agyi katasztrófa (szélütés) megelőzésében. Ezzen szemben a niacin és az antioxidánsok csak alig bizonyultak hatásosnak, és szedésük kapcsán valamelyest magasabbnak találták a bármely ok miatt bekövekező halálozás kockázatát.

„Eredményeink mindenkit arra kell, hogy intsenek, hogy legyen nagyon tudatos, amikor arról dönt, hogy melyik készítményt választja. Ha valamilyen specifikus ásáványianyag- vagy vitaminhiány leküzdésére látszik szükségesnek multivitamin vagy táplálékkiegészítő szedése, akkor nagyon gondosan meg kell győződni arról, hogy az adott készítmény valóban tartalmaz-e annyit a hiányzó ásványi anyagból vagy vitaminból, amennyi szükséges a hiányállapot megszüntetéséhez” – figyelmeztet a vizsgálat vezetője.

A mostani vizsgálatban az A-, B1-, B2-, B3- (niacin) B6-, B9- (folsav), C-, D- és E-vitaminnal, a béta-karotinnal, továbbá az ásványi anyagok közül a kalciummal, vassal, cinkkel, magnéziummal és szelénnel kapcsolatos adatokat tekintették át. Megjegyzik, hogy a „multivitamin” megjelölés azokra a vitaminkészítményekre alkalmazható, mely a vitaminok és ásványi anyagok többségét tartalmazza. Sok termék azonban nem felel meg ennek a követelménynek, ugyanis ásványi anyagból és vitaminból is csak néhányféle van benne.

„Meggyőző pozitív adatok hiányában – mely alól csak a folsav kivétel, mely csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a szélütés előfordulását – akkor járunk el leghelyesebben, ha egészséges étrendet követünk, ez ugyanis tartalmazza az alapvetően szükséges vitaminokat és ásványi anyagokat. Eddig semmilyen bizonyíték nem erősíti meg, hogy ezekkel a táplálékkiegészítőkkel jobban járnánk, mint ha egészséges ételeket fogyasztunk, kerüljük a finomított élelmiszereket és készételeket, és étrendünk sok zöldségfélét, gyümölcsöt és dióféléket tartalmaz” – zárja eredményeik ismertetését a vizsgálat vezetője.

Forrás: St Michael’s Hospital

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Ezek is érdekelhetnek:

6 tény, amit nem tudtál a gyermek-multivitaminokról

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!