Egy nő hosszú és sokáig eredménytelen harcot folytatott a legnagyobb közösségi oldallal. Az ok: bár használta az oldal hirdetésszűrő funkcióját, a Facebook mégis pelenkák, tápszerek, gyermekbútorok és egyéb gyermekgondozási és -ápolási termékek reklámjaival bombázta. Ez pedig hatalmas lelki sokkot okozott neki azután, hogy kislány a 38. héten halva született.

facebook közösségi oldalak közösségi média halva születés halvaszületés hirdetések reklámok

A történetet azért gondoltam fontosnak megírni, mert sok elgondolkodni valót vet fel a közösségi oldalak használatáról, önként megosztott személyes adatokról, kapcsolattartásról és az adatokkal való visszaélésről, fényről és árnyékról, a társas érintkezés modern formáiról, gyászról, feldolgozásról, egyéni érzékenységről, megküzdési stratégiákról.

További olvasnivaló a témában: Halott babája fotóival kampányol egy anya – a preeklampsziáról

 

Egy 30 éves anya a Facebookon és saját blogján megosztott nyílt levele után azért küzdött hónapokig, mert annak ellenére, hogy kislánya, Clara a kiírt dátum előtt két héttel halva jött a világra, a közösségi oldal fizetett hirdetései minden alkalommal, ahányszor csak felment az oldalra, emlékeztették a tragédiára. Tették ezt annak ellenére, hogy a gyászoló anya többször is megpróbálkozott a hirdetések szűrésére alkalmas funkció használatával, a frissen szült anyákat és a kisgyerekes szülőket megcélzó reklámok csak jöttek és jöttek, mindannyiszor sírásra késztetve a nőt. Eddig én sem tudtam, de a hirdetések szűrésénél ezek szerint van egy „hide parenting ads for a year” (letiltom a gyerekneveléssel kapcsolatos reklámokat egy évre) funkció, melynek valószínűleg éppen az a célja, hogy akiket valamilyen ok miatt zavar vagy bánt a téma, esetleg nem érzik magukat célcsoportnak, egy kattintással jó időre megszabaduljanak tőlük.

Szükségem van önökre, de ne okozzanak fájdalmat!

Néhány gondolat a nyílt levélből arról, miért döntünk úgy, hogy személyes adatainkat megosztjuk a közösségi oldalakon, és véd-e valami bennünket, ha a dolgok nem úgy mennek, ahogyan szeretnénk.

Semmi különösebb tanulságot nem szeretnék megfogalmazni a történetből, mindenki vonja le a maga következtetéseit.

„A hirdetéseik akaratlanul is felzaklattak és a bennünket ért hatalmas veszteségre emlékeztettek – kezdte a közösségi oldalnak címzett nyílt levelet. – Azért használom továbbra is a Facebookot, mert szükségem van rá. Rengeteg barátom és rokonom él külföldön, és a Facebook egyszerű és gyors módszer a kapcsolattartásra, egyszerűbb, mint telefonhívások tucatjait bonyolítani naponta. Megadja a társas kapcsolatok érzését úgy, hogy ehhez ki sem kell mozdulnom otthonról, ha éppen nincs kedvem hozzá. A mostani helyzetben ennek különös súlya van, elsősorban a hosszú távú mentális egészségem szempontjából. A cuki kisbabákat ábrázoló reklámok azonban felzaklatnak, mert arra emlékeztetnek, hogy számomra ezek feleslegesek, ezeket a dolgokat én nem fogom csinálni vagy megvenni. Megpróbálkoztam mindennel, hogy eltüntessem a reklámokat az oldalamról. Amikor észrevettem, hogy a gyerekeseket célzó hirdetéseket ki lehet szűrni, rákattintottam erre a funkcióra, de csak jöttek tovább a hirdetések. Aztán ahhoz folyamodtam, hogy az ilyen reklámokat jelentettem a Facebooknak mint számomra irreleváns tartalmakat, de minden maradt a régiben. Végül az összes hirdetést akartam tiltani, függetlenül attól, hogy érdekelnek-e vagy sem, de továbbra sem szűnt a játék-, bébiétel-, pelenka- és gyerekruhareklámok dömpingje. Nincsenek szavak arra, mekkora sokkot, fájdalmat és reménytelenséget keltett bennem ez a helyzet. Az utolsó csepp a pohárban egy virágküldő szolgálat reklámja volt, mely arra buzdított, hogy köszöntsük virággal az újdonsült apákat. Olyan volt, mintha mindannyiszor egy kést forgatnának meg a szívemben.”

Előnyök és hátrányok

A továbbiakban a levél azt részletezi, hogy a közösségi oldal sokszor nagy hasznára volt a levél írójának, amikor partit vagy házavatót szervezett, vagy éppen a menyasszonyi fotóit osztotta meg az ismerősökkel. Sőt még a tragédia után is, amikor a Facebookot hívták segítségül, hogy privát üzenetben tudassák szeretteikkel, mi történt. „A hirdetésblokkoló funkció semmire sem jó, bárhogyan is próbáltam, továbbra is jöttek a reklámok. Kérem, hogy nagyobb felelősséggel viseltessenek a hirdetési célcsoportok kiválasztásakor, illetve annak eldöntésekor, hogy a személyes adatokat hogyan továbbítják azoknak, akiknek a feladatuk a hirdetések blokkolása. Semmi bajom azzal, hogy felhasználják az adataimat, egészen addig, amíg nem úgy használják, hogy megríkassanak vele” – zárul a levél.

A vírus az oka mindennek

A nagy médiavisszhangot is kapott panaszra Nicola Mendelsohn reagált a közösségi oldalról. Elmondta, hogy a hirdetések szűrésére szolgáló funkció hibáját a rendszerbe került vírus okozta, azóta azonban sikerült megszüntetni a problémát.

Fotó: Dreamstime

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Ezek is érdekelhetnek:

Halott babája fotóival kampányol egy anya – a preeklampsziáról

A szülés szabad, de a döntés felelősséggel is jár

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!