Egy dietetikus 10 pontba szedte össze, mit ne csinálj, ha azt szeretnéd, hogy a gyereked egészségesen táplálkozzon és egészséges étkezési szokásokat alakítson ki. Az egyik legfontosabb, hogy soha ne várd el a gyerektől, hogy mindent megegyen, amit a tányérjára tettél. Tehát az első tiltólistás mondat: „Addig nem állhatsz fel az asztaltól, amíg nem üres a tányérod!”


étkezés egészséges étkezés gyerekek

Van még kilenc másik jó tanács is, sorolom mindjárt.

 

 

További olvasnivaló a témában: Szülői pánik: mit eszik a gyerek?

Amikor a gyerekek étkezése szóba kerül, akkor sok szülő van még mindig, aki szerint a gyerek akkor eszik jól, ha mindent eltüntet a tányérjáról. Hogy miért? Mert a mi szüleink és nagyszüleink is ezt várták el tőlünk? Vagy mert bezzeg Etiópiában éheznek? Ki tudja… Most éppen egy brit dietetikus, Lyndi Cohen mondta ki, hogy ez nem helyes gyakorlat. Lyndi Cohen meglehetős népszerűségnek örvend, dietetikai témájú blogot is vezet, melyet sokan követnek. Most tíz olyan dolgot szedett össze, melyet nem szabad tennie annak, aki azt szeretné, hogy a gyermekének egészséges kapcsolata alakuljon ki az ételekkel és az étkezéssel.

  1. Soha nem mondd azt a gyereknek, hogy addig nem állhat fel az asztaltól, míg minden meg nem evett a tányérjáról.

Pedig ez gyakori kijelentés, sokszor azzal megfűszerezve, hogy csak akkor kapsz desszertet, ha előtte mindent megeszel, amit eléd raktunk. Ezzel az a legnagyobb baj, hogy ilyenkor a gyerek szinte soha nem saját éhségérzete szerint fogyaszt, hanem többnyire többet eszik, mint amennyire ténylegesen szüksége lenne. A gyereknevelési szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy ez sokszor nem is magáról az evésről szól, hanem a szülő és a gyerek közötti kis játszmák egyike, amikor azon megy a csendes harc, hogy végül kinek az akarata győzedelmeskedik a másiké felett.

  1. Ne különböztess meg „jó” és „rossz” ételeket.

Ilyen például, hogy a gyümölcs „jó” nassolni való, míg a keksz vagy a csoki „rossz”. A dietetikus szerint teljesen felesleges az ételeket felcímkézni és bármelyiket is bűnbaknak kikiáltani. Inkább mondjuk azt, hogy vannak ételek, melyeket minden nap eszünk, és vannak olyan is, melyeket csak néha. A kategorikus tiltás nem célravezető, és a dietetikus által javasolt módszerrel mértékletességet tanulnak a gyerekek. Elvégre semmit nem tilos, mindent szabad, de csak mértékkel. Ráadásul a tiltott „gyümölcs” (ezúttal átvitt értelemben) mindig édesebb, könnyen előfordulhat, hogy a gyerek titokban fogyasztja azt, amiről a szüleitől azt hallotta, hogy „rossz”, de ő mégis szereti.

  1. Soha ne mondd azt, hogy „zsíros” vagy „hizlaló”.

A dietetikus szerint egyáltalán nem mindegy, hogyan fogalmazunk azokról az ételekről, melyek fogyasztásánál kellő mértékletesség szükséges, az ilyenfajta kifejezések például rossz összefüggésekre vezethetik a gyereket.

  1. Soha ne beszélj elítélően más emberek alkatáról.

Bár ez kézenfekvőnek és természetesnek tűnik, sokak számára nem az. Más emberek alkatának leszólása – legyen azok akár barátok, celebek vagy bárki más – megint csak negatív hatásoknak teheti ki a gyereket. „Amikor okító szándékkal megjegyzéseket teszel más emberek alakjára, jó, ha tudod, hogy ezzel NEM fogja megtanulni a gyerek, hogyan kell egészségesen étkezni. Csak arra tanítod, hogy adott esetben utálja meg saját testét, és arra tanítod meg, hogy folyton aggódjon a súlya miatt” – figyelmeztet a dietetikus.

  1. Nem mondd neki, hogy válogatós.

Ha azt mondod neki, hogy válogatós, akkor ezzel még inkább arra ösztönzöd, hogy örök problémát csináljon az evésből.

  1. Soha ne dicsérd meg azért, mert többet evett a megszokottnál.

Ha a gyerek dicséretet kap azért, hogy többet evett a normálisnál, akkor könnyen arra a következtetésre jut, hogy ezt kell tennie, ha magára akarja vonni a figyelmet, egy kis extra törődést, dicséretet akar kicsikarni. Tanítsd meg inkább arra, hogyan figyeljen az éhsége jelzéseire és hogyan elégítse azt ki egészséges módon.

  1. Ne fogyókúrázz gyakran és látványosan.

A gyerek étkezését leginkább az befolyásolja, amit a szüleiktől látnak. Ha azt látják, hogy az anyukájuk folyton a kalóriákat számolja és csak akkor elégedett, ha csontsovány, akkor ők is ezt a mintát akarják majd követni. Egy folyton diétázó szülő könnyen azt az tévhitet keltheti a gyerekben, hogy ez a normális, amihez neki is igazodnia kell.

  1. Ne egyetek a tévé előtt.

A terített asztalnál elköltött étkezés során könnyebben és gyorsabban felismerjük agyunk azon jelzését, melyek arra figyelmeztetnek, hogy már jóllaktunk. Tévénézés közben ez sokkal problematikusabb, mivel a figyelmünk nem az evésre összpontosul, hanem azt egészen más köti le.

  1. Ne kérd meg a gyerekeket arra, hogy terítsék meg az asztalt.

Ezt a kissé meglepő tanácsot a dietetikus azzal magyarázza, hogy bár azt hisszük, hogy ezzel a gyereket bevonjuk az étkezési előkészületek folyamatába, a terítés valójában az evéshez készülődés legunalmasabb része. Ehelyett inkább a konyhai tennivalók közül adjuk az életkorának megfelelő feladatot a gyereknek, például hogy daraboljon fel egy hozzávalót vagy keverje össze az alapanyagokat.

  1. Ne hibáztasd magadat.

És végül: nem cselekedhetünk mindig helyesen az egészséges étkezésre való nevelés terén sem. De soha ne ostorozzuk magunkat, ha hibáztunk.

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

 

Ezek is érdekelhetnek:

Szülői pánik: mit eszik a gyerek?

Edd magad várandósra!

Itt vannak az újabb gyerekcsináló ételek

Darabolt szőlőszemek - hogy ne menjen cigányútra a falat

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!