Az anyatej jó a babának, a szoptatás jó a babának és a mamának. A szoptatási statisztikák mégis messze elmaradnak az optimálistól. De lehet-e vicc tárgya a gyatra szoptatási arány? Sokak szerint a szoptatás nem vicc. Ez ügyben éppen egy gyermeknevelési magazin kényszerül mostanában magyarázkodásra.

szoptatás gurgle mothercare szoptatásellenes szoptatásellenesség

Mégpedig a Gurgle, a gyermekruházatot és egyéb babaápolási kellékeket árusító Mothercare üzletlánc saját magazinja.

 

A magazin készítői éppen a múlt héten mosakodhattak egy viccesnek szánt kijelentésük miatt. Történt, hogy a lap nemrégiben statisztikai adatokat idézett, melyek szerint az Egyesült Királyságban a gyermekek kevesebb mint 1 százalékát szoptatják12 hónapos korában. Ehhez egy megjegyzést is fűztek, imígyen: „Tegye fel a kezét, aki ettől túlságosan megrémült? Senki, beleértve minket is.”

Rá is mozdult a témára rögtön a Lactivist, aki – nevének megfelelően – egy, a szoptatást népszerűsítő akciócsoport. Azzal vádolják a Gurgle-t, hogy meggondolatlanul poénkodik a kétségbeejtően alacsony szoptatási arányokon, pedig ez pont egy olyan adat, melynek éppen hogy „nagyfokú aggodalmat kellene keltenie” egy gyermekgondozási magazin készítőiben.

Miután a Lactivist a csalódottságát és egyet nem értését kifejező szövegkíséretében posztolta a Facebookra a magazin cikkének egyik illusztrációját, rajta az ominózus mondattal, a Gurgle ugyancsak a világhálón reagált rá, és elnézést kért a szoptatást érő támadásért. Ugyanakkor cáfolták, hogy a „vicc” a szoptatásellenességük megnyilvánulása lenne.

A gyereknevelési magazin elárulta a szoptatás szent ügyét?

A Lactivist nyílt levelet is közzétett, melyben ezt írták: „A napnál is világosabb, hogy a Gurgle készítői mit sem törődnek azzal a termékkel, amit előállítanak. Gyermekgondozási magazinként a legmesszemenőbb felelősséget kellene érezniük minden egyes szóért, melyet kiadványaik minden egyes oldalán leírnak. Biztos vagyok benne, hogy magazinjukat minden anya, szülő és nagyszülő olvassa. E szoptatási arányszám valami olyasmi, ami miatt JELENTŐSEN (így, csupa nagybetűvel – a szerk.) aggódniuk kéne, nem pedig viccelődéssel elkenni azt.”

A posztot több százan megosztották, és kismillió komment érkezett hozzá olyan anyáktól, akiket sokkolt a magazin – szerintük – totális nemtörődömsége és negligenciája a szoptatás iránt.

Egyikük ezt írta: „Még mindig szoptatom a majdnem 11 hónaposomat, és nagyon szívesen segítek az újságíróknak, hogy pozitívabb és támogatóbb módon nyilvánuljanak meg a szoptatásról.” Míg egy másikuk keményebben fogalmazott: „Teljes mértékig visszataszító, amit csinálnak, szégyellniük kéne magukat. Az anyák nem kapják meg a kellő támogatást, ha a szoptatás mellett döntenek, pedig sokan döntenének így, ha ebben támogatásra találnának.”

szoptatás gurgle mothercare szoptatásellenes szoptatásellenességA Gurgle magazin cáfolja a vádakat

És végül a Gurgle válasza, melyet ugyancsak a Facebookon tettek közzé: „Mindenkinek köszönjük a gyors reagálást a szoptatási arányokról szóló cikkünkre. A Gurgle mindig is támogatta és támogatni fogja a szoptatást, ezért sokkolt – ámbár teljesen nem lepett meg – bennünket az idézett 1 százalékos arány. A Gurgle feladatának érzi, hogy arra ösztönözze az anyákat, hogy a lehető leghosszabb ideig szoptassák babájukat. Ugyanakkor azt is elfogadjuk, hogy vannak anyák, akik nem érik el ezt a 12 hónapos határt. Ha ez nem abban a pozitív hangnemben jutott el az olvasókhoz, ahogyan az szándékunk volt, akkor fogadják el bocsánatkérésünket az okozott támadásért.”

Egy későbbi nyilatkozatában a Gurgle képviselője így fogalmazott: „A lapnál mindig ügyelünk arra, hogy pozitív üzeneteket fogalmazzunk meg a szülők felé, amibe beletartoznak egyebek mellett a pozitív szoptatási javaslatok és támogatás is. Mindössze annyit szerettünk volna mondani, hogy nem lepődtünk meg az alacsony arányon annak ismeretében, mennyire híján van az információknak és támogatásnak az az anya, aki a szoptatás megkezdése mellett dönt. Az onlájn kommentek is rávilágítanak, milyen fontos erről beszélni. A hozzászólásokat olvasva rá kellett döbbennünk, hogy a kommentelők jelentős része szoptatásellenesnek minősített egy olyan kijelentést, melyet nem annak szántunk. Végül is a Gurgle mindenben támogatja az újdonsült anyákat, bárhogyan is döntsenek a szoptatás kérdésében, ehhez minden információt megad, hogy mindenki helyesen döntsön gyermeke és önmaga számára.”

Nézzünk hazai statisztikákat!

Ahelyett, hogy azon kezdenénk elmélkedni, hogy jogos az össztűz vagy csak vihar a biliben, nézzük inkább, mi a helyzet itthon.

A Magyar Védőnők Egyesületének honlapja szerint: „A hazai kórházakban jelenleg az édesanyák 90 százaléka kezdi el szoptatni gyermekét. Ez jóval magasabb arány, mint az EU átlaga (60 százalék). Ugyancsak pozitív fejlemény, hogy a mesterségesen táplált csecsemők aránya évek óta 7 százalék körül állapodott meg. Nem lehetünk azonban elégedettek, ha a hazai helyzetet a WHO és az UNICEF ajánlásával vetjük össze. Az ennek megfelelően 6 hónapos korig kizárólag anyatejjel táplált csecsemők aránya ugyan emelkedett az elmúlt évek során (1997: 23,1 százalék, 2003: 40,5 százalék), de 2004-ben még mindig csak 36 százalékos volt.

És végül térjünk vissza a britekhez!

Úgy tűnik, hogy a Gurgle által idézett 1 százalék még csak nem is a legrosszabb az idézhető brit statisztikák közül. Egy 2017-es adat szerint ugyanis az angol kismamák több mint fele két hónap után már nem ad anyatejet gyermekének. Az Egyesült Királyság a világon a legrosszabbul teljesítő állam: 200-ból csak egyetlen nő ad anyatejet 12 hónapnál idősebb csecsemőjének – ez nem kevesebb mint fél százaléknak felel meg, ez éppen fele a nagy felháborodást kiváltó cikkben szereplő számnak.

Na, akkor most kezdjünk el elmélkedni azon, hogy jogos az össztűz vagy csak vihar a biliben!

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

 

Ezt is olvasd el a témában: Stigma a homlokon - tudnék szoptatni, de nem akarok!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!