Aki volt már újdonsült szülő, az jól tudja, hogy az első időszak a végeérhetetlen éjszakázások időszaka. Felsírások, ébredések, éjszakai szoptatások… sokszor úgy tűnik, hogy egyetlen éjszaka sem sikerül aludni, anyák tömegei kóvályognak zombiként nap mint nap a kiságy körül.

alvás alváshiány alvásdepriváció szülők

Nos, a brit tudósok most sem hagytak cserben bennünket, kiszámolták, hogy a baba első évében összesen 44 napnak megfelelő időt vesznek el a baba körüli éjszakai teendők.

 

Azt senki nem vitatja, hogy egy újszülött mellett a szülők – de elsősorban is az anyák – krónikus alváshiányban szenvednek. „A vizsgálatok azt mutatják, hogy az első időkben a csecsemő mellett elszenvedett alváshiány az első öt hónapban átlagosan napi két óra, míg a baba 2 éves koráig hátralévő időben átlagosan napi 1 óra” – magyarázza Kelly Sullivan a Georgiai Egyetem epidemiológus professzora. Sullivan és munkacsoportja kisgyerekes és gyermektelen nők alváshiányát (úgynevezett alvásdeprivációját) elemezve nyilvánvaló különbségeket észlelt a kisgyermekes és a gyermektelen nők alvásmintázatában.

Az Egyesült Királyságban is végeztek egy informális elemzést, melyből az derült ki, hogy ha összeadjuk, hogy egy kisgyermekes szülő hány órányi alvástól esik el a baba első életévében, akkor az alvásveszteség összességében 44 napnak megfelelő időtartamra jön ki. A válaszokból az derült ki, hogy a baba egyéves koráig a szülők átlagosan alig több mint 5 órát alszanak éjszakánként.

Ha valaki azt gondolja, hogy az alváshiány nem nagyobb probléma, mint hogy a nappal őszi légyként kóválygó anya a hűtőszekrénybe rakja a piszkos zoknit (amit aztán persze égen-földön nem talál) vagy bedugva felejti a vasalót, az nagyon téved, Kimutatták, hogy alváshiányos állapotban több balesetet okozunk, kevésbé vagyunk képesek a feladatainkra összpontosítani vagy bizonyos problémás helyzeteket megoldani, rosszul teljesítünk a tanulásban vagy a munkában, és gyakrabban betegszünk meg. Ezen kívül az alváshiánynak olyan meglepő összefüggései is lehetnek, hogy például kimutatták, hogy több a túlsúlyos és elhízott azok között, akik kevesebbet alszanak éjszaka.

Az anyákat mélyebben érinti az alváshiány, mint az apákat

A már említett Sullivan-féle vizsgálat adatai szerint az apák kevésbé szenvednek alváshiánytól mint az anyák. A több mint 5800 résztvevő válaszai alapján azt szűrték le, hogy egy nő esetében leginkább az befolyásolja, hogy mennyit alszik, illetve áll-e fenn nála alvásdepriváció, hogy nevel-e gyermeket. Úgy tűnik, hogy minden újabb gyermek 50 százalékkal növeli annak esélyét, hogy az anya nem alszik eleget. Ugyanakkor a férfiak esetében nagyjából azonos volt az alváshiány előfordulása, függetlenül attól, hogy az adott személynek van-e gyermeke vagy sem, illetve ha igen, akkor hány gyermeke van.

Egy korábbi posztomban egy kimerült és kétségbeesett anya segélykiáltását írtam le, aki így fogalmazta meg az érzéseit a férjének:  „Alig húsz perc telt el, amikor feljöttél az emeletre a továbbra is kétségbeesetten üvöltő gyerekkel, beraktad a mózeskosárba, majd a mózeskosarat finoman közelebb toltad az ágyamhoz, mintegy jelezve, hogy a gyerekkel való törődés részedről most ennyi volt. Legszívesebben sikítottam volna. Abban a pillanatban ölni tudtam volna. Egész álló nap én bajlódtam vele és a nagyobbikkal is. Egész rohadt éjjel folyton keltem megetetni a babát. Ezek után a legkevesebb, amit megtehetnél értem, hogy pár órát ringatod és foglalkozol vele, míg megpróbálok pihenni egy kicsit végre. Csak néhány órányi nyugodt alvás. Akkora hatalmas kérés ez?”

(A teljes posztot ide kattintva olvashatod el.)

A legfontosabb az állandó esti rutin!

Korábban egy posztban már összefoglaltam, melyek azok a legfontosabb szabályok, melyeket érdemes betartani esti fektetéskor, hogy az elalvás és az éjszaka is nagyobb megrázkódtatásoktól mentes legyen mind a kicsik, mind a nagyok számára. ezek:

  • Válasszuk külön a baba agyában az éjszakai alvást és az anyai ölelést, kényeztetést!
  • Tegyük barátságossá, meghitté a babaszobát!
  • Mindig azonos rutint kövessünk a baba lefektetésekor!
  • Tegyük egyértelművé a baba számára, hogy a kiságy az ő saját helye!
  • Ne vigyük túlzásba a megnyugtatást!

(A teljes posztot ide kattintva olvashatod el.)

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

 

Ezek is érdekelhetnek:

Segítség, anya vagyok és halálosan fáradt!

Jó éjszakát! - de babával vagy nélküle?

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!