Ugyan kinek jutna eszébe ilyesmi? – gondolhatnánk. De ne siessük el az ítélkezést, mert meglepő eredményeket hoztak nyilvánosságra nemrégiben az egyik amerikai egyetem kutatói: azt mondják, hogy az anya által fogyasztott cukor az anyatejjel a baba szervezetébe is bekerül, és az anyatejbe jutó egyik cukorfajta már viszonylag kis mennyiségben is hozzájárul az elhízás kialakulásához.

szoptatás anyatej fruktóz elhízás

Úgy tűnik tehát, hogy a passzív dohányzáson túl létezik passzív cukorfogyasztás is. És ez legalább annyira veszélyes, mint a passzív dohányzás – csak másként.

 

További tartalmakért kattints az Anyavilág főoldalára!

Az Anyavilág szoptatás témában megjelent további tartalmaiért ide kattints!

Köztudott, hogy az anyatejbe sok minden átjut, azt is mondhatnánk, hogy az anyatej az anya táplálkozásának és életmódjának a tükre. (A színes anyatejek rejtélyéről itt írtam. Egy kígyómarásos eset kapcsán itt olvashattál korábban arról, hogy mi minden kerülhet be az anyatejbe, itt például az anyatejbe kiválasztódó drogokról írtam. Az anya által elfogyasztott italok koffeintartalma is megmutatkozik az anyatejben, ebből a posztból megtudhatod, hogy kávéból mennyi az elég. Ilyen szempontból elvileg a védőoltások is veszélyesek lehetnek, de nem akkora a veszély, mint az oltásellenes oldalak híresztelik, erről itt olvashattál. És végül ebből a szempontból sem mindegy, honnan vásárolod az anyatejet, hiszen nem ismerheted az anya szokásait A-tól Z-ig, akitől az anyatej származik. A netes anyatej-kereskedelem veszélyeiről ez a poszt szól.)

Mostantól az anyatejet is felvehetjük azoknak a táplálékoknak a listájára, melyek jelentős mennyiséget tartalmazzák az elhízás és a cukorbetegség szempontjából egyik legveszélyesebbnek tartott cukorféleséget, a fruktózt. Az amerikai Keck Orvosegyetem most nyilvánosságra hozott kutatása azt mutatja, hogy a fruktóz az anyatejjel az anya szervezetéből a baba szervezetébe is átkerülhet. Márpedig a fruktóz nem tartozik az anyatej természetes összetevői közé. A fruktózt Egyébként nagy mennyiségben tartalmazzák a gyümölcsök, ezért gyümölcscukornak is szokás nevezni, valamint sok van belőle a feldolgozott élelmiszerekben és a szénsavas üdítőitalokban is. Ez az úgynevezett „passzív cukor” (a passzív dohányzás angol elnevezéséből [second-hand smoking] passzív cukorként [second-hand sugar] emlegeti az angol szakirodalom) az anyai étrendből származik − mondja Michael Goran, a Nutrients című lapban megjelent közlemény első szerzője, aki arra is felhívja a figyelmet, hogy a gyermek fejlődésben lévő szervezete számára nemcsak az elhízás miatt veszélyes a nagy mennyiségű cukorbevitel, hanem a testi és szellemi fejlődést is gátolhatja; hosszú távon elhízást, cukorbetegséget, a máj elzsírosodását és szívbetegséget okozhat.

A fruktózt nagy mennyiségben tartalmazó élelmiszerek között említik a frappuccinókat, az energiaitalokat és a különböző gyümölcskoktélokat. Normális körülmények között az anyatej a cukrok közül csak laktózt, azaz tejcukrot tartalmaz, mely előnyösen befolyásolja a baba növekedését és fejlődését. Korábbi vizsgálatok már kimutatták, hogy a fruktóz és a mesterséges édesítőszerek − különösen a fejlődés szempontjából kritikus periódusban − károsodásokat okozhatnak a baba szervezetében.

De mennyi is a túl sok?

A baba első életéve alapvetően fontos időszaknak számít az agy és az idegi hálózatok kialakulása szempontjából, ami aztán az anyagcsererendszer szabályozásának is alapját képezi. Ebben az időszakban már kis mennyiségű fruktóz is károsan befolyásolhatja a baba anyagcsererendszerét. A nagy mennyiségű fruktóz elősegíti a zsírsejtek úgynevezett előalakjainak kialakulását, amelyekből később zsírsejtek alakulnak ki. Ezek pedig fokozzák annak kockázatát, hogy a baba a későbbi életében túlsúlyos vagy elhízott lesz.

A tanulmány másik szerzője, Tanya Alderete is arra hívja fel a figyelmet, hogy az élet első szakaszában a táplálék összetétele szoros összefüggést mutat a hosszú távú egészségi kimenetelekkel. Azt például már hosszú ideje tudják, hogy a későbbi egészségre nagy hatást gyakorol az, hogy az anya a szoptatás vagy a tápszeres táplálás mellett dönt-e. A mostani vizsgálat pedig arra világított rá, hogy a baba fejlődése szempontjából nem mindegy az anyatej összetétele sem.

De hogy a mennyiségekre is rátérjünk, a szerzők szerint egy anyatejjel táplált 1 hónapos baba naponta akár 10 mg fruktózt is elfogyaszthat az anyatejjel. Ennek ezredrésze, vagyis egy milliliter anyatejre számítva egyetlen mikrogramm fruktóz már 5-10 százalékkal növeli a baba testsúlyát és testzsírtartalmát 6 hónapos korára.

Nem az anyatej ellen, hanem az egészséges táplálkozás mellett!

A szerzők ugyanakkor nyomatékosan hangsúlyozzák, hogy eredményeiket ne úgy értelmezzük, hogy a szoptatás káros lenne a baba számára, sőt ellenkezőleg. Továbbra is az anyatejes táplálást tekintik a csecsemőtáplálás ideális módjának az első 6 hónapban mindenképpen, de lehetőleg a baba 1 éves koráig. Nagyon fontos azonban, hogy az anya ebből a szempontból is kiemelten odafigyeljen a táplálkozására, és olyan élelmiszereket fogyasszon, melyek nem vagy csak nagyon kis mennyiségben tartalmaznak fruktózt.

Ezzel nemcsak a baba, hanem a saját testsúlya és későbbi egészsége szempontjából is nagyon sokat tesz.

Forrás: University of Southern California

Szerző: Dr. Simonfalvi Ildikó

radiológus szakorvos, orvosi szakfordító, egészségügyi szakújságíró

Ne feledd, hogy az oldalon olvasható tartalmak nem helyettesítik az orvosi szakvéleményt!

Az Anyavilág szoptatás témában megjelent további tartalmaiért ide kattints!

Tetszett? Kövess és lájkolj a Facebookon!